sažetak:
Prva zapovijed nas poziva da volimo Boga iznad svega ostalog. Pozvani smo voljeti Boga PRIJE SVEGA i IZNAD SVEGA.
...
Zapisati:
Prva zapovijed nas poziva na:
vjeru, pouzdanje, ljubav prema Bogu; molitvu, klanjanje, zahvalnost, ...
Prva zapovijed zabranjuje:
praznovjerje, magiju, horooskope, svetogrđe, ateizam, ... ne iskazivanje Bogu dužnog poštovanja (pobožnosti... npr pokloniti se u crkvi, i sl.; ne postupati s doličnim poštovanjem prema onom što je sveto...)
...
Evanđelje: Bogati mladić pita Isusa što mije činiti da baštinim život vječni.
Isus poziva na obdržavanje Božjih zapovijedi, ako siguran put prema raju. Ipak, mi možemo i više od toga... ako želimo. Ako Boga volimo..
Razmislimo/ što bi mi učinili na mjestu bogatog mladića? Što bi nama Isus rekao? Bi li mogli Isusu reći da vršimo Božje zapovijedi?
ZA RAZGOVOR:
Kakve primjere praznovjerja u životu možemo susresti? Gdje vidimo da se reklamira magija kao nešto što je 'moćno', 'dobro', 'zabavno' i ne čini se da je to neki grijeh protiv Boga?
Čitanje Biblije: Izl 20,1-21 Deset Božjih zapovijedi
Kako možemo bolje poštivati prvu Božju zapovijed u svom životu?
Iz starog zavjeta
Deset zapovijedi
Onda Bog izgovori sve ove riječi: 2»Ja sam Jahve, Bog tvoj, koji sam te izveo iz zemlje egipatske, iz kuće ropstva.
3Nemoj imati drugih bogova uz mene.
4Ne pravi sebi lika ni obličja bilo čega što je gore na nebu, ili dolje na zemlji, ili u vodama pod zemljom. 5Ne klanjaj im se niti im služi. Jer ja, Jahve, Bog tvoj, Bog sam ljubomoran. Kažnjavam grijeh otaca – onih koji me mrze – na djeci do trećeg i četvrtog koljena, 6a iskazujem milosrđe tisućama koji me ljube i vrše moje zapovijedi.
7Ne uzimaj uzalud imena Jahve, Boga svoga, jer Jahve ne oprašta onome koji uzalud izgovara ime njegovo.
8Sjeti se da svetkuješ dan subotnji. 9Šest dana radi i obavljaj sav svoj posao. 10A sedmoga je dana subota, počinak posvećen Jahvi, Bogu tvojemu. Tada nikakva posla nemoj raditi: ni ti, ni sin tvoj, ni kći tvoja, ni sluga tvoj, ni sluškinja tvoja, ni živina tvoja, niti došljak koji se nađe unutar tvojih vrata. 11Ta i Jahve je šest dana stvarao nebo, zemlju i more i sve što je u njima, a sedmoga je dana počinuo. Stoga je Jahve blagoslovio i posvetio dan subotnji.
12Poštuj oca svoga i majku svoju da imadneš dug život na zemlji koju ti dâ Jahve, Bog tvoj.
13Ne ubij!
14Ne učini preljuba!
15Ne ukradi!
16Ne svjedoči lažno na bližnjega svoga!
17Ne poželi kuće bližnjega svoga! Ne poželi žene bližnjega svoga; ni sluge njegova, ni sluškinje njegove, ni vola njegova, ni magarca njegova, niti išta što je bližnjega tvoga!«
18Sav je puk bio svjedok grmljavine i sijevanja, svi čuše zvuk trube i vidješe kako se brdo dimi: gledali su i tresli se i stajali podalje. 19Onda rekoše Mojsiju: »Ti nam govori, a mi ćemo slušati. Neka nam Bog ne govori, da ne pomremo!« 20»Ne bojte se«, reče Mojsije narodu. »Bog je došao da vas samo iskuša; da strah pred njim ostane s vama te da ne griješite.« 21Narod ostane podalje, a Mojsije pristupi gustom oblaku gdje se Bog nalazio.
iz evanđelja:
Opasnost bogatstva
(Mt 19, 16–30; Lk 18, 18–30)
I dok je izlazio na put, dotrči netko, klekne preda nj pa ga upita: »Učitelju dobri, što mi je činiti da baštinim život vječni?« 18Isus mu reče: »Što me zoveš dobrim? Nitko nije dobar doli Bog jedini! 19Zapovijedi znadeš: Ne ubij!
Ne čini preljuba!
Ne ukradi!
Ne svjedoči lažno!
Ne otmi!
Poštuj oca svoga i majku!«
20On mu odgovori: »Učitelju, sve sam to čuvao od svoje mladosti.« 21Isus ga nato pogleda, zavoli ga i rekne mu: »Jedno ti nedostaje! Idi i što imaš, prodaj i podaj siromasima pa ćeš imati blago na nebu. A onda dođi i idi za mnom.« 22On se na tu riječ smrkne i ode žalostan jer imaše velik imetak.
23Isus zaokruži pogledom pa će svojim učenicima: »Kako li će teško imućnici u kraljevstvo Božje!« 24Učenici ostadoše zapanjeni tim njegovim riječima. Zato im Isus ponovi: »Djeco, kako je teško u kraljevstvo Božje! 25Lakše je devi kroz ušice iglene nego bogatašu u kraljevstvo Božje.«
26Oni se još većma snebivahu te će jedan drugome: »Pa tko se onda može spasiti?« 27Isus upre u njih pogled i reče: »Ljudima je nemoguće, ali ne Bogu! Ta Bogu je sve moguće!«
28Petar mu poče govoriti: »Evo, mi sve ostavismo i pođosmo za tobom.« 29Reče Isus: »Zaista, kažem vam, nema ga tko ostavi kuću, ili braću, ili sestre, ili majku, ili oca, ili djecu, ili polja poradi mene i poradi evanđelja, 30a da ne bi sada, u ovom vremenu, s progonstvima primio stostruko kuća, i braće, i sestara, i majki, i djece, i polja – i u budućem vijeku život vječni. 31A mnogi prvi bit će posljednji i posljednji prvi.«
Domaća zadaća: (Osobna molitva) Pismo Bogu Ocu (pola stranice male pisanke)
.................
P. 1140. Koja je prva zapovijed?
O. Prva zapovijed je: Ja sam Gospodin, tvoj Bog: nemoj imati čudne bogove preda mnom.
P. 1141. Što zapovijed znači pod "čudnim bogovima"?
O. Pod čudnim bogovima zapovijed znači idole ili lažne bogove, koje su Izraelci često štovali kada su, zbog svojih grijeha, napustili pravog Boga.
P. 1142. Kako se u određenom smislu možemo klanjati čudnim bogovima?
O. Mi se u određenom smislu možemo klanjati čudnim bogovima odustajući od spasenja svoje duše radi bogatstva, časti, društva, svjetovnih užitaka itd., Kako bismo uvrijedili Boga, odrekli se svoje vjere ili odustali od prakse svoje religiju radi njih.
P. 1143. Kako nam prva zapovijed pomaže u održavanju velike zapovijedi ljubavi prema Bogu?
O. Prva nam zapovijed pomaže da obdržimo veliku Zapovijed ljubavi prema Bogu jer nam naređuje da obožavamo samo Boga.
P. 1144. Kako obožavamo Boga?
O. Obožavamo Boga vjerom, nadom i milosrđem, molitvom i žrtvom.
P. 1145. Kojim molitvama obožavamo Boga?
O. Obožavamo Boga svim svojim molitvama, ali osobito javnim molitvama Crkve, i, prije svega, svetom misnom žrtvom.
P. 1146. Kako se može prekršiti prva zapovijed?
O. Prva zapovijed se mora prekršiti dajući stvorenju čast koja pripada samo Bogu; lažnim obožavanjem; i pripisujući stvorenju savršenstvo koje pripada samo Bogu.
P. 1147. Koja je čast koja pripada samo Bogu?
O. Čast koja pripada samo Bogu božanska je čast u kojoj Mu prinosimo žrtvu, tamjan ili molitvu, samo radi Njega samog i za svoju slavu. Odavanje takve časti bilo kojem stvorenju, koliko god bilo sveto, bilo bi idolopoklonstvo.
P. 1148. Kako nudimo Bogu lažno štovanje?
O. Mi nudimo Bogu lažno obožavanje odbacujući religiju koju je ustanovio i slijedeći onu koja je nama ugodna, s oblikom štovanja koji nikada nije odobrio, odobrio ili sankcionirao.
P: 1149. Zašto moramo služiti Bogu u obliku religije koju je On uspostavio i ni u jednoj drugoj?
O. Moramo služiti Bogu u obliku religije koju je On ustanovio i ni u jednoj drugoj, jer nebo nije pravo, već obećana nagrada, besplatni Božji dar, koji moramo zaslužiti na način kako On upravlja i želi.
P. 1150. Kada stvorenju pripisujemo savršenstvo koje pripada samo Bogu?
O. Stvoru pripisujemo savršenstvo koje pripada samo Bogu kada vjerujemo da ono posjeduje znanje ili moć neovisno o Bogu, tako da može, bez Njegove pomoći, objaviti budućnost ili učiniti čuda.
P. 1151. Griješe li oni koji koriste uroke i čari, ili koji vjeruju u snove, u medijima, spiritisti, gatare i slično, griješe protiv prve zapovijedi?
O. Oni koji koriste uroke i čari, ili koji vjeruju u snove, u medijima, spiritistima, gatarima i slično, griješe protiv prve Zapovijedi jer pripisuju stvorenjima savršenstva koja pripadaju samo Bogu.
P. 1152. Što su čarolije i čarolije?
O. Čarolije i čari su određene riječi, izrekom za koje praznovjerne osobe vjeruju da mogu odvratiti zlo, donijeti sreću ili proizvesti neki natprirodan ili divan učinak. Mogu biti i predmeti ili predmeti koji se nose na tijelu u istu svrhu.
P. 1153. Nisu li Agnus Deis, medalje, lopatice itd. Koje nosimo oko tijela također čari?
O. Agnus Deis, medalje, škapule itd., Koje nosimo na svome tijelu, nisu čari, jer ne očekujemo nikakvu pomoć od samih tih stvari, već, po blagoslovu koji su primili od Crkve, očekujemo pomoć od Boga, Blažene Majke ili Sveca u čiju ih čast nosimo. Naprotiv, oni koji nose čari očekuju pomoć od samih čari, ili od nekog zlog duha.
P. 1154. Čega se moramo pažljivo čuvati u svim svojim pobožnostima i vjerskim običajima?
O. U svim svojim pobožnostima i vjerskim običajima moramo se pažljivo čuvati od očekivanja da će Bog učiniti čuda kada prirodni uzroci mogu donijeti ono čemu se nadamo. Bog će nam ponekad čudesno pomoći, ali u pravilu samo kad zakaže sva prirodna sredstva.
P. 1155. Što su snovi i zašto je zabranjeno vjerovati u njih?
O. Snovi su misli koje imamo u snu, kad ih naša volja ne može voditi. Zabranjeno je vjerovati u njih, jer su često smiješni, nerazumni ili zli, a ne vode ih ni razum ni vjera.
P. 1156. Jesu li ružni snovi sami po sebi grešni?
O. Loši snovi sami po sebi nisu grešni, jer ih ne možemo spriječiti, ali ih možemo učiniti grešnima: 1. (1) Uživajući u njima kad se probudimo, i 2. (2) Lošim čitanjem ili neskromnim izgledom, misli, riječi ili radnje prije odlaska na spavanje; jer bilo kojom od ovih stvari možemo se učiniti odgovornima za loše snove.
P. 1157. Nije li Bog u Starom zakonu često koristio snove kao način da objavi svoju volju?
O. Bog je u Starom zakonu često koristio snove kao sredstvo za obznanjivanje svoje volje; ali u takvim je prilikama uvijek davao dokaz da ono što je obznanio nije bio samo san, već otkrovenje ili nadahnuće. On se više ne koristi takvim sredstvima, jer sada objavljuje svoju volju nadahnućem svoje Crkve.
P. 1158. Što su mediji i spiritisti?
O. Mediji i spiritisti su osobe koje se pretvaraju da razgovaraju s mrtvima ili s duhovima drugog svijeta. Oni se pretvaraju i da daju tu moć drugima, kako bi znali što se događa u raju, čistilištu ili paklu.
P. 1159. Koja je druga praksa vrlo opasna za vjeru i moral?
O. Druga praksa koja je vrlo opasna za vjeru i moral je upotreba mesmerizma ili hipnotizma, jer je podložna grešnim zlostavljanjima, jer lišava osobu na neko vrijeme kontrole nad svojim razumom i voljom te stavlja njeno tijelo i um u cijelosti u moć drugoga.
P. 1160. Što su gatare?
O. Gatare su varalice koje učeći prošlost ili nagađajući u nju pretvaraju se da poznaju i budućnost i da je mogu otkriti svakome tko to znanje plati. Pretvaraju se da znaju i sve što se tiče izgubljenih ili ukradenih stvari, te tajnih misli, postupaka ili namjera drugih.
P: 1161. Kako vjerujući u uroke, čari, medije, spiritiste i gatare pripisujemo stvorenjima Božjim savršenstvima?
O. Vjerujući u uroke, čari, medije, spiritiste i gatare, mi pripisujemo stvorenjima Božjim savršenstvima jer očekujemo da će ta stvorenja činiti čuda, otkrivati skrivene Božje sudove i objaviti Njegove planove za budućnost u pogledu Njegova stvorenja, stvari koje može učiniti samo sam Bog.
P. 1162. Je li grješno konzultirati se s medijima, spiritistima, gatarima i slično kad ne vjerujemo u njih, već iz puke znatiželje da čujemo što oni mogu reći?
O. Grešno je konzultirati se s medijima, spiritistima, gatarima i slično čak i kad ne vjerujemo u njih, već iz puke znatiželje, da čujemo što oni mogu reći:
1. Zato što je pogrešno izlagati se opasnosti griješeći iako ne griješimo;
2. Zato što možemo izazvati skandal drugima koji nisu sigurni da prolazimo kroz puku znatiželju;
3. Zato što svojim lažnim uvjerenjem potičemo ove varalice da nastave sa svojim zlim postupcima.
P. 1163. Jesu li grijesi protiv vjere, nade i milosrđa također grijesi protiv prve zapovijedi?
O. Grijesi protiv vjere, nade i milosrđa također su grijesi protiv prve zapovijedi.
P. 1164. Kako osoba griješi protiv vjere?
O. Osoba griješi protiv vjere:
1. Ne pokušavajući saznati što je Bog naučio;
2. Odbijanjem vjerovati svemu što je Bog naučio;
3. Zanemarujući ispovijedati svoje vjerovanje u ono što je Bog naučio.
P. 1165. Kako ne pokušavamo saznati što je Bog naučio?
O. Ne uspijevamo pokušati saznati što je Bog naučio zanemarujući učenje kršćanske doktrine.
P. 1166. Koja sredstva imamo za učenje kršćanskog nauka?
O. Imamo mnogo načina za učenje kršćanskog nauka: U mladosti imamo Katekizam i posebne upute prilagođene našim godinama; kasnije imamo propovijedi, misije, povlačenja, vjerska srodstva i društva kroz koja možemo učiti. U svakom trenutku imamo knjige pouka i, prije svega, svećenike Crkve, uvijek spremne poučavati nas. Bog neće opravdati naše neznanje ako zanemarimo učenje svoje religije kad nam je dao sredstva.
P. 1167. Trebamo li naučiti kršćansku doktrinu samo radi sebe?
O. Trebali bismo učiti kršćanski nauk ne samo zbog nas samih, već i zbog drugih koji bi iskreno htjeli naučiti od nas istine naše svete vjere.
P. 1168. Kako treba dati takvu uputu onima koji to od nas traže?
O. Takvu uputu treba dati onima koji to od nas traže u ljubaznom i kršćanskom duhu, bez spora i gorčine. Nikada ne bismo trebali pokušavati objasniti istine svoje religije ako nismo sigurni u ono što govorimo. Kad ne možemo odgovoriti na postavljeno pitanje, trebali bismo poslati one koji se pitaju svećeniku ili drugima bolje poučenima od nas samih.
P. 1169. Tko su oni koji ne vjeruju svemu što je Bog naučio?
O. Oni koji ne vjeruju svemu što je Bog naučio su heretici i nevjernici.
P. 1170. Imenujte različite klase nevjernika i recite o čemu se radi.
O. Različite klase nevjernika su:
1. Ateisti, koji poriču da postoji Bog;
2. Deisti, koji priznaju da postoji Bog, ali negiraju da je On otkrio religiju;
3. Agnostici, koji neće ni priznati ni poreći postojanje Boga;
4. Nevjernici, koji nikada nisu bili kršteni, i koji zbog nedostatka vjere odbijaju biti kršteni;
5. heretici, koji su kršteni kršćani, ali ne vjeruju svim člancima vjere;
6. Raskolnici, koji su kršteni i vjeruju u sve odredbe vjere, ali se ne potčinjavaju vlasti Pape;
7. Otpadnici, koji su odbacili pravu vjeru, u koju su ranije vjerovali, da se pridruže lažnoj religiji;
8. Racionalisti i materijalisti, koji vjeruju samo u materijalne stvari.
P: 1171. Hoće li uskraćivanje samo jednog vjerskog uvjeta učiniti osobu heretikom?
O. Nijekanje samo jednog člana vjere učinit će osobu heretikom i krivim za smrtni grijeh, jer Sveto Pismo kaže: "Tko god poštuje cijeli zakon, ali u jednom uvrijedi, postaje kriv za sve."
P. 1172. Što je to član vjere?
O. Članak vjere je otkrivena istina toliko važna i toliko sigurna da nitko ne može poreći niti posumnjati u nju bez odbacivanja Božjeg svjedočanstva. Crkva vrlo jasno ističe koje su istine članovi vjere da ih možemo razlikovati od pobožnih uvjerenja i tradicija, tako da nitko ne može biti kriv za grijeh krivovjerja, a da to ne zna.
P: 1173. Tko su oni koji zanemaruju ispovijedati svoje vjerovanje u ono što je Bog naučio?
O. Oni koji zanemaruju ispovijedati svoje vjerovanje u ono što je Bog naučio su svi oni koji ne priznaju pravu Crkvu u koju stvarno vjeruju.
P. 1174. Kako osobe koje su članovi Crkve zanemaruju ispovijedati svoje vjerovanje?
O. Osobe koje su članovi Crkve zanemaruju ispovijedati svoje vjerovanje živeći suprotno nauku Crkve: to jest zanemarujući misu ili sakramente, nanoseći ozljedu bližnjemu i sramotivši svoju vjeru grešnim i skandaloznim životom.
P. 1175. Što uglavnom sprječava osobe koje vjeruju u Crkvu da postanu njezini članovi?
O. Nedostatak kršćanske hrabrosti uglavnom sprječava osobe koje vjeruju u Crkvu da postanu njezini članovi. Previše se plaše mišljenja ili nezadovoljstva drugih, gubitka položaja ili bogatstva i općenito, kušnji koje će možda morati pretrpjeti radi prave vjere.
P: 1176. Što naš Gospod kaže o onima koji zanemaruju pravu vjeru zbog rodbine ili prijatelja ili iz straha od patnje?
O. Naš Gospodin kaže za one koji zanemaruju pravu religiju zbog rodbine ili prijatelja, ili iz straha od patnje: "Onaj koji ljubi oca ili majku više od Mene, nije mene dostojan; i tko voli sina ili kćer više od Mene, nije Me dostojan "; također: "A tko ne nosi svoj križ i ne ide za mnom, ne može biti moj učenik."
P. 1177. Kakav izgovor neki daju za zanemarivanje traženja i prihvaćanja prave religije?
O. Neki daju kao izgovor za zanemarivanje traženja i prihvaćanja prave religije da bismo trebali živjeti u vjeri u kojoj smo rođeni, te da je jedna religija dobra kao i druga ako vjerujemo da služimo Bogu.
P. 1178. Kako možemo pokazati da je takav izgovor lažan i apsurdan?
O. Pokazujemo da je takav izgovor lažan i apsurdan jer: 1. (1) Lažno je i apsurdno reći da bismo trebali ostati u zabludi nakon što smo ga otkrili; 2. (2) Jer da je jedna religija dobra kao i druga, naš Gospodin ne bi ukinuo židovsku religiju, niti su apostoli propovijedali protiv hereze.
P. 1179. Mogu li oni koji ne ispovijedaju svoju vjeru u pravu Crkvu u kojoj vjeruju da mogu očekivati spasenje dok su u tom stanju?
O. Oni koji ne ispovijedaju svoju vjeru u pravu Crkvu u koju vjeruju da ne mogu očekivati da će biti spašeni dok su u tom stanju, jer je Krist rekao: "Tko god se odrekne mene pred ljudima, odreći ću se i ja njega pred svojim Ocem koji je u raju."
P. 1180. Jesmo li dužni otvoreno ispovijedati svoju vjeru?
O. Dužni smo otvoreno ispovijedati svoju vjeru onoliko često koliko to zahtijeva Božja čast, duhovno dobro našeg bližnjega ili naše vlastito. "Tko god", kaže Krist, "priznat će mene pred ljudima, priznat ću i ja njega pred svojim Ocem koji je na nebesima."
P: 1181. Kada Božja čast, duhovno dobro našeg bližnjega ili naše dobro zahtijeva od nas da otvoreno ispovijedamo svoju vjeru?
O. Božja čast, duhovno dobro našeg bližnjega ili naše dobro zahtijeva od nas da otvoreno ispovijedamo svoju vjeru onoliko često koliko ne možemo sakriti svoju vjeru bez kršenja nekog zakona Boga ili Njegove Crkve ili bez davanja skandala drugima ili izlažući se opasnosti od grijeha. Pobožni postupci kojima se ne zapovijeda često se mogu izostaviti bez poricanja vjere.
P. 1182. Koji su grijesi protiv nade?
O. Grijesi protiv nade su pretpostavka i očaj.
P. 1183. Što je pretpostavka?
O. Pretpostavka je ishitreno očekivanje spasenja bez pravilne uporabe potrebnih sredstava za njegovo postizanje.
P. 1184. Kako možemo biti krivi za pretpostavku?
O. Možemo biti krivi za pretpostavku:
1. Odgađanjem priznanja u stanju smrtnog grijeha;
2. Odgađanjem izmjena naših života i pokajanjem za prošle grijehe;
3. Ravnodušni prema tome koliko smo puta popustili pred bilo kakvim iskušenjem nakon što smo jednom popustili i prekršili svoju odlučnost da joj se odupremo;
4. Razmišljajući možemo izbjeći grijeh, a da ne izbjegnemo njegovu blisku priliku;
5. Previše se oslanjajući na sebe i zanemarujući slijediti savjet našeg ispovjednika u pogledu grijeha koje ispovijedamo.
P. 1185. Što je očaj?
O. Očaj je gubitak nade u Božje milosrđe.
P. 1186. Kako možemo biti krivi za očaj?
O. Možda smo krivi za očaj vjerujući da se ne možemo oduprijeti određenim iskušenjima, prevladati određene grijehe niti izmijeniti svoj život tako da bude ugodan Bogu.
P. 1187. Jesu li svi grijesi pretpostavke i očaja jednako veliki?
O. Svi grijesi pretpostavke i očaja nisu jednako veliki. Mogu biti vrlo blagi ili vrlo veliki razmjerno stupnju u kojem poričemo Božju pravdu ili milost.
P. 1188. Kako griješimo protiv Božje ljubavi?
O. Griješimo protiv ljubavi prema Bogu svim grijesima, a posebno smrtnim grijehom.