🟡 Prema islamu, Božja je volja proizvoljna.
🔴Da. Ne možemo reći da je to vjera. Islam sam po sebi nije vjera.
🟡 Zašto nije vjera?
🔴Nije vjera zato što je jedina vjera dana u kršćanstvu. Vjera po definiciji jest teološka krepost kojom čovjek, darom Božje milosti, vjeruje u Boga iu sve ono što je on rekao i objavio iu sve ono što sveta Crkva predlaže kao našu vjeru (vidi Katekizam Katoličke crkve, 1814.). Vjera, po Božjoj milosti, uključuje intelektualan čin prihvaćanja nadnaravnoga svijeta, koji je Božanski otkriven po Isusu Kristu, utjelovljenome Bogu, iako je ona pripravljena u Starome zavjetu. Postoji samo jedna objava - Stari zavjet i Novi zavjet čine nedjeljivu cjelinu, sa svojim ispunjenjem u Kristu.
Vjera je primjenjiva samo na vjerovanje u Presveto Trojstvo - Oca, Sina Duha Svetoga. Tek kada čovjek to prihvati, možemo reći da ima vjeru. Ako netko ne vjeruje u Presveto Trojstvo, on nema vjeru, nego jednostavno naravnu religiju. Naravnom religijom čovjek može postići poznavanje jednog Boga, koji je stvoritelj i sudac.
Mnogi ljudi griješe kada misle da je naravno poznavanje Boga dostatno za spasenje. Na internetu iu knjigama ima više slučajeva obraćenja muslimana na kršćanstvo, koje je potom progonila vlastita obitelj, a ne samo progonila, nego ih je ubio vlastiti otac ili majka. To je čist pokazatelj slijepog fanatizma, u kojem aspektu razuma ili nema ili je snažno manjkav.
🟡 Mislite li da regensburški govor pape Benedikta XVI. potvrđuje Vaše mišljenje o islamu?
🔴Vidjeli smo reakcije poslije regenburškog govora . Ta reakcija pokazuje da je to istina. (str 87)
🟡 Po vašem mišljenju, što je ono najvažnije što je papa Benedikt XVI rekao u regenburškom govoru?
🔴Rekao je da ljudi u odsutnosti razuma vjeruju da je Božja volja slijepa i proizvoljna. To se potom odražava u našem životu postajemo slijepi i djelujemo samo po svojoj proizvoljnoj volji.
Islam uvijek mora biti politički kontroliran . Kada nije politički kontroliran, postaje urođeno nasilan uvođenjem šerijatskog zakona sustavno tlači sve koji nisu muslimani.
U Kazahstanu vlada kontrolira islam. Kazahstanska vlada obećava ozračje tolerancije među religijama i idealnog sklada u društvu te međunarod ni i međureligijski mir. Ta se politika dijelom provodi čestim kongresima, simpozijima, govorima i okruglim stolovima na više razina. Mislim da je to vrlo važno. Moglo bi biti dobro da se američke i europske zemlje ugledaju u kazahstanski sustav društvenog sklada i da to promiču, osobito u ovim vremenima, u kojima ima mnogo sukoba.
🟡 Papa Franjo posvetio je nekoliko odlomaka apostolske pobudnice Evengelii Gaudium i iz 2013. stajalištu Crkve prema islamu. Voljela bih upitati za Vaša razmišljanja o nekoliko ključnih odlomaka. Evo prvoga: „Naš odnos sa sljedbenicima islama poprimio je veliko značenje, budući da su oni sada znatno prisutni u mnogim tradicionalno kršćanskim zemljama, u kojima mogu slobodno ispovijedati svoju vjeru i postati u puni dio društva. konstitucija o Crkvi Lumen Gentium, br. 16) (EG, n. 252).
🔴 Reći, kao što je Sabor utvrdio u konstituciji Lumen Gentium br. 16. da se muslimani zajedno s nama klanjaju jednom Bogu (nobiskum Deum adorant) teološki je vrlo nejasna tvrdnja.
To da se mi katolici s muslimanima klanjamo jednom Bogu nije istina . Mi se s njima ne klanjamo. U činu klanjanja mi se uvijek klanjamo Presvetom Trojstvu.
jednostavno se ne klanjamo "jednome Bogu" nego svjesno Presvetome Trojstvu - Ocu, Sinu i Duhu Svetome. Islam odbacuje Presveto Trojstvo. . Kad se muslimani klanjaju oni se ne klanjaju na nadnaravnoj razini vjere. (str. 88)
🟡 Tako je, dakle, i naš čin klanjanja korjenito drukčiji
🔴Bitno je drukčiji. Precizno, zato što se mi obraćamo Bogu i klanjamo mu se kao djeca stvorena u neopisivom dostojanstvu Božanskog posinovljenja i to činimo nadnaravnim vjerom. A muslimani nemaju nadnaravnu vjeru. Ponavljam, oni imaju prirodno znanje o Bogu .
Kuran nije Božja objava , nego vrsta Božje protuobjave zato što Kuran izrijekom negira Božju objavu Utjelovljenja, vječno božanstvo Sina Božjega, Kristovu otkupiteljsku žrtvu na Križu pa stoga negira istinu o Bogu, Presvetome Trojstvu. Tu nejasnu tvrdnju Drugog vatikanskog koncila treba ispraviti. Ta tvrdnja nije nepogrješivai Koncil nije takvom zamislio.
Mi možemo, na neki način, prihvatiti tu tvrdnju iz konstitucije Lumen Gentium , ali onda moramo dati opsežno objašnjenje . Naravno, kada se netko iskreno klanja Bogu Stvoritelju, a mislim da većina muslimana to čini, on se klanja Bogu prirodnim činom klanjanja utemeljenim na prirodnom poznavanju Boga, Stvoritelja. Svaki nekršćanin, svaka nekrštena osoba, uključujući i muslimane, može se klanjati Bogu na razini prirodnog znanja o tome da Bog postoji. Oni se klanjaju prirodnim činom klanjanja istome Bogu kojemu se mi klanjamo nadnaravnim činom i nadnaravnim vjerom u Presveto Trojstvo. Ne, to su dva korjenito drukčija čina klanjanja - jedan je čin prirodnog znanja, a drugi je čin nadnaravne vjere. Čini klanjanja i čini znanja o tome na čemu su ti čini utemeljeni korjenito su drukčiji, iako je objekt klanjanja isti po tome što taj objekt jest isti Bog. Spomenuta tvrdnja Drugog vatikanskog koncila morala je biti napisana preciznije kako bi se izbjeglo njezino pogrješno razumijevanje.
Možda je mogla biti formulirana ovako: „Muslimani se klanjaju Bogu u činu prirodnog klanjanja, a time na bitno drugačiji način od klanjanja katolika, budući da mi klanjamo Boga s nadnaravnim vjerom“. Da je ta rečenica bila formulirana na ovaj ili na nekakav sličan način, izbjeglo bi se pogrješne primjene u međureligijskom dijalogu i pogrješno učenje na mnogim današnjim teološkim fakultetima i bogoslovijama.
Vratimo se istome odlomku. Subjektivni čin klanjanja muslimana također je drukčiji zato što je njihovo razumijevanje Boga drukčije od našega. (str. 89)
Moramo imati na umu činjenicu da su muslimani, time što su prihvatili pretpostavke o Bogu koje nisu božanskog podrijetla, u opasnosti da se lažno klanja Bogu čak i na prirodnoj razini. Oni koji slijede islam vide Boga kao nešto daleko, bez osobnog odnosa, a to je vrlo pogrešna zamisao Boga. Znatan dio muslimana ima iskrivljenu i lažnu sliku Boga kao neki tko nije sposoban osobno komunicirati s nama i koga mi ne možemo istinski i osobno voljeti kao svoga Oca i svoga Otkupitelja.
🟡 Je li ispravna riječ da se muslimani klanjaju istom Bogu kao i Židovi?
🔴 Kao što rekoh, s točkama gledišta jednostavno prirodne religije, mnogi jednostavni muslimani imaju prirodno znanje o postojanju Boga i klanjaju mu se samom prirodnom religijom. Suprotno tome, Židovi su primili nadnaravnu objavu Boga . Ta objava dana Židovima u Starome zavjetu bila je dana samo radi Božjega utjelovljenja u Kristu, a ne radi same objave. Duh Svet kaže po apostolu Pavlu, u Svetom pismu: Dovršetak je zakona Krista ( Rim 10,4) i Dokida se dakle prijašnja uredba zbog njezine nemoći i beskorisnosti" (Heb 7,18). Tako se danas Židovi klanjaju Bogu s nama zbog Božje objave u Starom zavjetu . No, današnji Židovi koji odbacuju Krista, a time i vječni savez s Bogom, klanjaju se Bogu na jedan nevjeran način, koji nije Bogu ugodan budući da odbacuju pravo značenje njegova saveza s njima, a to je novi i vječni savez u Isusu Kristu Stoga, od prvih stoljeća, od vremena otaca i naučitelja Crkve pa nadalje, Crkva u svojim molitvama Židove naziva "nevjernima ". Taj izraz odražava činjenicu da su oni odbacili vjeru u Božje utjelovljenje i u otkupiteljsko djelovanje Isusa Krista. Prije Krista svi pravednici Staroga zavjeta klanjali su se Bogu na vjeran način zato što su implicitno prihvaćali novi i vječni savez u Isusu Kristu. Al ako su Židovi sljedbenici farizeja i talmudskih rabina koji odbacuju Krista oni se sada klanjaju Bogu na neispravan i nevjeran način . (str. 90)
🟡 Pogledajmo u onaj drugi odlomak iz pobudnice Evangelii Gaudium. On glasi: .. Sveti islamski spisi zadržali su se neka kršćanska učenja. Isus i Marija duboko su štovani i zadivljujuće je vidjeti kako muslimani, mladi i stari, muškarci i žene, nalaze vremena za dnevnu molitvu i vjerno sudjeluju u vjerskim službama. Mnogi su od njih i duboko uvjereni da je njihov život, u cijelosti, od Boga i za Boga. K tome, priznaju potrebu da se odazovu Bogu jednim etičkim predanjem i milosrđem prema najpotrebitijima« (br. 252).
🔴A papa Franjo kaže, odmah poslije ovoga što ste citirali, da mi možemo " imati koristi od njihova blaga" . Istina je da mi možemo naučiti od svih ljudi, i od pogana, jer kad je nešto po sebi dobro, to je primjenjivo na sve. Primjerice, Papa je spomenuo kako su oni duboko uvjereni da je cijeli njihov život od Boga i za Boga. I mi smo u to jednako uvjereni. Oni pokazuju vjernost svojoj molitvi tijekom dana. Kad je lažna religija vjerna u molitvi, mi trebamo biti još vjerniji u molitvi . To bi moglo biti prihvatljivo. Ali vjernost muslimana molitvi ne smije se pripisati islamu kao takvom, nego činjenica da je biti vjeran molitvi ili biti vjeran nekoj dužnosti samo po sebi nešto dobro , ali to ne ovisi o lažnoj religiji.
Moramo također razmotriti činjenicu da muslimansko poimanje Isusa jest odbacivanje te kršćanske ideje, jer Kuran tvrdi da Bog ne može imati sina pa oni tako odbacuju Utjelovljenje čak i ako prihvaćaju djevičansko rođenje. Zato je netočno izjednačavati njihovo štovanje Isusa s našim klanjanjem Isusu kao utjelovljenom Bogu i otkupitelju čovječanstva, a njihovo štovanje Marije nije jednako našem štovanju Marije kao Majke Božje i posrednice svih milosti. Zbog toga mi ne možemo od njih naučiti kako se ispravno odnositi prema Isusu i Mariji.
K tome, njihovo shvaćanje života „za" Boga nije jednako našemu, jer je Isus učio da je Bog naš Otac , da živimo za njega, kako bi unaprijedio našu ljubav prema njemu i kako bismo zauvijek bili sretni s njim, dok je njihovo poimanje života za Boga jednako poimanju života roba koji služi moćnom gospodaru . Na kraju, muslimansko poimanje milosrđa drukčije je od kršćanskog poimanja milosrđa, jer mi smo milosrdni kao što je Bog Otac bio milosrdan prema nama time što je poslao svoga Sina da umre za nas kada smo još uvijek bili Božji neprijatelji, što muslimani niječu. (str. 91)
🟡 U sljedećem poglavlju pobudnice Evangelii Gaudium papa Franjo kaže: Kako bi se održao dijalog s islamom bitna je odgovarajuća obuka za sve uključene, ne samo kako bi bili čvrsto i radosno ukorijenjeni u svoj identitet , nego i kako bi mogli priznati vrijednosti drugih, cijeniti brige koje su uzrok njihovih zahtjeva i rasvijetliti zajednička vjerovanja.
Mi kršćani trebamo s ljubavlju i poštivanjem prihvatiti islamske imigrante u svoje zemlje na isti način na koji se nadamo i molimo biti primljeni i poštivani u zemljama islamske tradicije. Tražim i ponizno molim te zemlje da kršćanima zajamče slobodu ispovijedanja i prakticiranja svoje vjere u svjetlu slobode kakvu sljedbenici islama uživaju u zapadnim zemljama" (EG br. 253).
🔴Papa kaže da mi moramo s ljubavlju prihvatiti i prigrliti muslimanske imigrante u naše zemlje na isti način na koji se nadamo biti prihvaćeni njihovim zemljama . Meni je to teoretski prihvatljivo. Ne, u sadašnjoj povijesnoj situaciji naivno je prihvatiti zbog svega što nam se događa pred očima zbog tih takozvanih imigranata. U biti, te se imigranti uglavnom koriste kao sredstvo jednog politički upravljanog procesa za islamizaciju Europe. Ne možemo biti toliko naivni. Ako muslimani postanu na političkoj razini čvršće ukorijenjeni u svome identitetu", p ostat će netolerantniji prema nemuslimanima .
U Suri 9,29 piše da se muslimani moraju boriti protiv onih koji ne vjeruju u Alaha ni u 'posljednji dan' i koji ne drže nezakonitim ono što su Alah i njegov glasnik proglasili nezakonitim i koji ne prihvaćaju religiju istine od onih kojima su dani Spisi - (boriti se) sve dok dragovoljne ne daju danak (jizyah/džizjah) i dok se ne ponize".
Moramo uvijek imati na umu da islam i katolička vjera nisu na istoj razini. Za vjernika katolika islam nije prava religija. Jedina prava religija jest katolička vjera . Ne možemo ih staviti na istu razinu. I stoga, ako je neko katoličko društvo, vlade takvih zemalja moraju osigurati da muslimanske imigrante i izbjeglice koji su doista u potrebi trebaju prvo primati islamske zemlje. Bilo bi prirodno i skladnije i za muslimane da budu integrirani u muslimanskim zemljama. Kada ih dovodimo ovamo, dogodit će se sudar kultura. K tome, islam će se širiti pa će budući naraštaji s vremenom postati muslimani. Takav rezultat ne možemo prihvatiti, ako želimo očuvati ono što je preostalo od europske kulture. (str. 92)